‘Het Netwerk Boek’ vernieuwd!

Een compleet en pragmatisch overzicht over succesvol zakelijk netwerken

netwerkboekVoordat ik de NetwerkAcademie oprichtte, heb ik het boekje ‘Geven & Gunnen’ geschreven. Mede omdat ik netwerker van het jaar werd, word ik steeds meer gevraagd als spreker. ‘Het Netwerk Boek’ dat ik hierna schreef stamt uit 2011. Waarom dan een nieuw boek?

Door mijn workshops kreeg ik steeds meer informatie en vragen uit de markt. ’Hoe kan ik doelgerichter netwerken?’, ’Wat moet ik wel en niet meer doen?’ ‘Hoe veranker ik het binnen mijn bedrijf?’, ’Waar haal ik de tijd vandaan?’, ’Waar moet ik lid van worden?’. Allemaal vragen die ik beantwoord in dit vernieuwde boek! En meer aandacht voor de mogelijkheden van social media, die in de afgelopen jaren enorm zijn uitgebreid. Niet alleen in de persoonlijke sfeer, maar ook in business to business!

Het boek is met name bedoeld voor managers, projectleiders en consultants in het MKB. Doordat ik colleges geef in het hoger beroepsonderwijs, is het ook een studieboek geworden bij de hogescholen. Netwerken helpt studenten bij hun studie, het verkrijgen van een stage en vervolgens in hun carrière.

Social media bieden fantastische kanalen voor netwerken. Vooral LinkedIn, dat deelnemers drie dimensioneel en zichtbaar maakt. Daarom is er in Het Netwerkboek veel aandacht voor social media. Tevens heb ik er een 10-tal nieuwe interviews van succesvolle netwerkers in verwerkt. Ondernemers van allerlei pluimage, zoals Annemarie van Gaal, Aad Ouborg en Ron de Mos. Maar ook social media-specialist Jeanet Bathoorn levert hier een grote bijdrage.

De cases zijn uitgebreid en de materie wordt onderbouwd door onderzoeksresultaten van Motivaction. Ook ‘Hoe netwerk je met de pers’ en ‘Hoe netwerk je intern en in projectgroepen?’ komen aan de orde.

rob tolMijn credo ‘Geven & Gunnen’ is nog steeds van kracht.
Het gaat bij netwerken immers niet om geven en nemen, maar om helpen. Netwerken is dan de efficiëntste, simpelste en … leukste manier om je ondernemersdoelen te bereiken. ’Hoe maak je contact?’, ’Hoe gebruik je het?’, ’Hoe onderhoud je je netwerk?’. In mijn boek heb ik het over de netwerkrotonde: strategische, tactische en operationele manieren om op lange termijn in contact te blijven met je doelgroep. Dit alles rijkelijk voorzien van voorbeelden en tips. Een smart plan ontbreekt niet en de inhoud bevat enkele tests over luisteren en personal branding. Personal branding (hoe ben jij als persoon) geeft in zakelijke omgevingen vaak de doorslag.

Kortom het netwerkboek moet je als ondernemer hebben gelezen om het vervolgens met succes toe te passen in onze huidige netwerkeconomie!